iná akcia

Od griflíka po plniace pero

Vzdelávací program ozrejmuje žiakom hlavné rozdiely v spôsobe písania, keď sa tento predmet učil v 2. pol. 19. storočia, v 30. a 60. rokoch 20. storočia. Na základe príbehu o troch chlapcoch, ktorí chodili do školy v rôznych historických obdobiach si žiaci dokážu lepšie predstaviť to, v akom prostredí sa kedysi učili ich starí či prastarí rodičia.

Táto akcia sa konala v minulosti

Písanie - jedna z najstarších schopností z prostredia škôl

Schopnosť vedieť písať bola úzko prepojená na čítanie. Postupom času sa hodinám krasopisu začala venovať zvýšená pozornosť a písanie bolo prísne hodnotené. Na výstave spoločne s deťmi pohľadáme zbierkové predmety, ktoré sa v minulosti používali výhradne na hodinách písania a ukážeme si hlavné rozdiely, ktorými časom prešli.

Bridlicová tabuľka, kalamár, pierko, plniace pero 

Priblížime a pripomenieme si pojmy školských písacích potrieb, ktoré sú dnes už archaizmami, ale v minulosti boli bežnou súčasťou vybavenia žiakov a učiteľov na školách. Vývoj tak do škôl i bežného života priniesol už iba jednu pomôcku na písanie - pero. Vysvetlíme si rozdiely medzi skutočnými múzejnými exponátmi a replikami. 

Interaktívna časť - písanie

Spoza drevených školských lavíc si budú žiaci skúšať písať podľa predlôh presne také písmená, aké sa v jednotlivých historických obdobiach na škole povinne vyučovali. V najstaršom období sa pritom stretnú s písaním na drevenú tabuľku, pretože v tom čase boli písanky drahou školskou pomôckou, ktorá sa do škôl dostala až postupne. Ďalšie vývojové obdobia poskytnú priestor na písanie pierkom, ktoré sa pri písaní namáča do atramentu pripraveného v kalamári vloženom v školskej lavici. Posledným obdobím, ktoré reprezentuje vývoj písacích pomôcok v školskej histórii je písanie plniacim perom, ktoré sa už nápadne podobá na spôsob písania, ktorý poznáme zo súčasnosti.

Program je umocnený i tým, že prebieha priamo v prostredí, ktoré je zariadené ako dobová školská trieda. Písanku, s ktorou budú žiaci pracovať si môžu po skončení programu vziať so sebou, a tak vzniká priestor na vrátenie sa k písanému písmu aj po návrate do školy alebo doma.

Trvanie: 60 - 70 min.
Program je vhodný pre: ISCED 1 a ISCED 2
Podľa ŠVP plní tematický okruh: Umenie a kultúra
Prierezová téma: Regionálna výchova a tradičná ľudová kultúra

Odporúčame

blog

Kam s deťmi v zlom počasí

Či je leto a či zima, zlé počasie nás dokáže vždy potrápiť. Hlavne našu fantáziu. Najmä ak trvá dlhšie a vymyslieť zaujímavý a...Viac
09.10.2016
odporúčame!
materské centrum

Rodinné centrum Kramárik

Rodinné centrum Kramárik je centrum pre rodiny s deťmi nielen z Kramárov. Vzniklo z iniciatívy mamičiek ako odozva na potrebu...Viac
cukráreň

Elezi - Vajnory

Rodinná cukráreň, ručná výroba, tradičné receptúry, klasické prírodné suroviny, bez pridania chemických konzervačných látok...Viac
blog

Kam s deťmi za vodou aj v zime

Chcete sa zohriať, vyblázniť a zároveň si oddýchnuť v termálnych prameňoch? Tu je niekoľko tipov z okolia Bratislavy.Viac
05.11.2016
odporúčame!