Na túto tému sme sa zhovárali s učiteľkou zo Základnej školy Kniežaťa Pribinu v Nitre Zorkou Kyselovou, ktorá viac ako 20 rokov učí deti na prvom stupni, predovšetkym prvákov a druhákov. Jej rady a postrehy sú aktuálne stále - bez ohľadu na to, či sa práve končia letné alebo zimné prázdniny.
Po prazdninách sa deti vracajú do školy plné emócií a dojmov z dovoleniek a táborov. Znudené sa vracajú ak im rodičia nevytvoria zaujímavý a podnetný program. Vtedy sa o to viac tešia späť do školy na kamarátov a spoločné aktivity.
Po prázdninách, najmä zimných sú deti hyperaktívne, čo súvisí aj "s množstvom pojedených sladkostí, ale aj s tým, že majú v sebe kopec zážitkov, často aj veľa nahromadenej energie. Deti sú po prázdninách nezastaviteľné, prekrikujú sa veľmi ťažko sa prispôsobujú školskému režimu."
Jeden a ten istý problém majú ale deti bez ohľadu na to, či sa do školských lavíc vracajú po zimných alebo letných prázdninách. Zaujímalo nás, čo deťom robí najväčší problém po návrate do školy?
"Deti sa nevedia sústrediť," odpovedá Zorka Kyselová. Aby ste im trochu pomohli, venujte sa im a stimulujte ich zmysly. "Zo svojej praxe odporúčam, aby sa rodičia deťom aspoň dve hodiny denne aktívne venovali. Teda nielen spolu pozerali televíziu alebo rozdali tablety s hrami či zapli im počítač."
"Tie dve hodiny denne dieťaťa s rodičom sú často užitočnejšie ako písanie diktátov a počítanie príkladov. Ak je taká možnosť, treba samozrejme deti zobrať športovať, v zime sa dá ísť tiež - napríklad do krytej plavárne, alebo na klzisko či na lyžiarsky svah."
Či je leto alebo zima, platí že treba využiť všetok čas, ktorý spolu s deťmi trávime.
"Napríklad ak s deťmi cestujeme, spievame počas jazdy, alebo rodičia môžu deti učiť poznávať dopravné značky a podobne. Takýchto "cestovateľských hier" je veľmi veľa. Skvelé je aj ak majú deti možnosť byť nejaký čas so starými rodičmi. Tí bývajú oveľa trpezlivejší. Môžu si napríklad spolu pozrieť rozprávku a hrať sa tak, že dieťa tú rozprávku prerozpráva."
Deti takto dobre pripravíte do školy. Mnohí prváci majú problém s jemnou motorikou, preto zvlášť v nižších ročníkoch ju treba trénovať formou hry vždy keď sa dá.
"Deti si môžu napríklad navliekať korálky, stavať stavebnice, vystrihovať z papiera a lepiť si."
Vyzerá to akoby sa deti mali stále iba hrať a zabávať, no nie je to tak. Učiteľka zdôrazňuje, že rodičia by nemali zabúdať viesť svoje deti k tomu aby pomáhali. Aj to im zjednoduší návrat do školy a k povinnostiam.
"Je množstvo domácich prác, ktoré zvládnu aj malé deti, či už vyložiť umývačku riadku, vyniesť smeti, alebo poliať kvety a upratať hračky. To všetko je pre ne program a deti to obohacuje."
Veľkým lákadlom je samozrejme internet, tablety a hry na nich. Sú ale webstránky a hry, ktoré môžu vašim deťom pomôcť aj pripraviť sa do školy. "Sú stránky, ktoré sú fajn a vďaka ktorým sa deti môžu veľa naučiť. Napríklad: Planéta vedomostí, Infovek, Všetkovedko, Bez kriedy alebo Mozgožrút a mnohé iné. Treba si ich pozrieť a niečo si pre svoje deti nájsť. Sedieť pred monitorom ale celý deň rozhodne nie je vhodné."
Popri internete ale netreba zabúdať na klasické knižky a čítanie. Na trhu je veľa knižiek a dosť ťažko sa orientuje v tom, čo deťom vybrať. Aké knihy teda bavia dnešné decká? Čo im čítať tak aby mali knižky radi a čítanie ich bavilo?
"Dnešné deti majú radi Mimi a Lízu, alebo knihu Červík Ervín, Babku gaunerku, alebo aj tituly Malý milionár a Pán Smraďoch, či Hľadám lepšiu mamu a Moja mama je bosorka. Výborná kniha je aj Heidi, dievčatko z hôr."
Zaujímalo nás aj ako je to s učením - či je lepšie si to nechať na posledný deň a risknúť únavu a nechuť detí spolupracovať, alebo sa pripravovať priebežne.
"Začať s prípravou do školy stačí 5 dní pred nástupom. Nemusíte sa spolu učiť pol dňa, stačí pol hodina denne. Dôležité je ale aby sa deti postupne vracali do pôvodného režimu, čiže chodili skôr spať, neponocovali a skôr vstávali. Dobré je aj si s dieťaťom pripraviť zošity, aktovku a podobne, aby sa aj mentálne stotožnilo s návratom do školy a k povinnostiam. Ak trávi rodina prázdniny niekde na dovolenke tak je vhodné sa vrátiť skôr ako len deň pred nástupom do školy."
Deťom pomáha ak učitelia po návrate zvolia pozvoľný prístup. "Napríklad sa chvíľku učíme a keď vidím, že už deti majú problém sa sústrediť, chvíľku si spievame, cvičíme, vyvetrám aby mali čerstvý vzduch alebo sa chvíľku o niečom rozprávame. Učiva je veľa a aby sme všetko stihli tak sa nedá tento prostriedok použiť vždy, ale po prázdninách to deti vyslovene potrebujú lebo sa nedokážu 45 minút plne sústrediť a vnímať učivo."